Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze niszczarki

Niszczarki to urządzenia przeznaczone do dezintegracji poufnych dokumentów, a stanowią one kluczowe wyposażenie w każdym biurze. Ich zadaniem jest codzienne niszczenie dokumentów na papierze, choć niektóre modele potrafią również niszczyć płyty CD, DVD, karty kredytowe, zszywki i spinacze biurowe, w zależności od swoich specyfikacji.

Na rynku dostępne są również niszczarki wyposażone w automatyczny podajnik, choć wciąż są one przedmiotem stałych usprawnień.

W celu określenia stopnia poufności niszczenia dokumentów papierowych stosuje się klasyfikację, która była wcześniej normowana przez DIN 32757, jednak w ostatnich latach została zastąpiona nową normą DIN 66399. W przypadku niszczenia danych osobowych zaleca się użycie niszczarek o klasie DIN 3/P4 lub wyższej, szczególnie takich, które działają w trybie cross-cut (cięcia wzdłuż i w poprzek).

Aby wybrać odpowiedni model niszczarki dla swojej instytucji lub przedsiębiorstwa, istnieje kilka kluczowych kwestii, o których warto wiedzieć:

Ilość niszczonych dokumentów: Przemyśl, ile dokumentów na papierze zamierzasz niszczyć w ciągu miesiąca. To pomoże określić, jak duża niszczarka będzie potrzebna do Twoich potrzeb.

Rodzaj materiałów do niszczenia: Zastanów się, czy będziesz niszczyć tylko dokumenty papierowe, czy także płyty CD, DVD, karty kredytowe oraz inne materiały.

Charakter dokumentów: Określ, jakie rodzaje dokumentów niszczysz, takie jak standardowy papier Xerox, skomplikowane dokumenty komputerowe czy też specjalne materiały zawierające poufne dane. Na tej stronie przeczytasz więcej na temat bezpieczeństwa podczas używania niszczarek dokumentów

Lokalizacja niszczarki: Zdecyduj, gdzie planujesz umieścić niszczarkę – w biurze, w danym dziale firmy, w archiwum czy na korytarzu biura. To pomoże dostosować wielkość i rodzaj niszczarki do konkretnej lokalizacji.

Parametry techniczne: Zwróć uwagę na parametry techniczne niszczarki, takie jak typ cięcia papieru. Musisz zdecydować, czy preferujesz cięcie paskowe lub krzyżowe (cięcie wzdłuż i w poprzek). Ten wybór wpłynie na stopień bezpieczeństwa i rodzaj cięcia.

Zrozumienie tych kwestii pomoże Ci dokładnie określić swoje potrzeby i wybrać odpowiedni model niszczarki, który spełni wymagania Twojej instytucji lub przedsiębiorstwa.

Jakie parametry techniczne należy wziąć pod uwagę przy wyborze niszczarki:

Typ cięcia papieru: paskowe czy krzyżowe (wzdłuż i w poprzek)

W niszczarkach, sposób cięcia papieru jest określany przez normę DIN 66399, która reguluje proces niszczenia dokumentacji, zarówno papierowej, jak i cyfrowej. Norma DIN 66399 zastępuje wcześniejszą normę DIN 32757-1:1995-01 i przynosi wiele usprawnień.

Norma DIN 66399 klasyfikuje nośniki danych do sześciu różnych kategorii, a im wyższy poziom bezpieczeństwa, tym mniejsze są wytwarzane fragmenty papieru i tym mniejsze jest ryzyko odczytania zniszczonych danych. Warto zaznaczyć, że niszczenie papieru na długie paski ma swoje wady, takie jak konieczność częstego opróżniania kosza i niższy poziom bezpieczeństwa. Natomiast cięcie w tzw. wzór krzyża (cross cut) eliminuje te problemy, ponieważ fragmenty papieru równomiernie rozkładają się po całym koszu, co pozwala pomieścić w nim większą ilość zniszczonych dokumentów.

Pojemność podajnika: To określa, ile kartek papieru można jednocześnie włożyć do niszczarki. Producenci podają te ilości przy 70 g/m2 papierze.

Czas pracy: Oznacza, ile czasu niszczarka może działać ciągle, zanim silnik się przegrzeje. Jeśli niszczarka się przegrzeje, włącza się funkcja chłodzenia.

Pojemność kosza na ścinki: Wybór wielkości kosza zależy od ilości niszczonych dokumentów i częstotliwości opróżniania kosza. W małych biurach zaleca się kosze o pojemności od 20 do 30 litrów.

Głośność pracy: Głośność niszczarki mierzona jest w decybelach, a niższa głośność oznacza większy komfort pracy w biurze.

Dodatkowe funkcje: Kilka istotnych funkcji to auto revers (wykrywa przeciążenie i zatrzymuje niszczenie), revers (ręczne odwracanie kierunku niszczenia w przypadku zakleszczenia papieru), czujnik przepełnienia kosza (zatrzymuje pracę niszczarki, gdy kosz jest przepełniony) i funkcja safe touch (zatrzymuje niszczarkę, gdy coś dotknie zespołu tnącego, aby uniknąć przypadkowych wypadków).


Jeśli potrzebujesz więcej informacji skontaktuj się z nami.

MAKROSERWIS to ponad dwudziestoletnie doświadczenie w branży cyfrowego drukowania, kopiowania i skanowania. Dzięki temu oferujemy najwyższej jakości sprzęt oraz usługi. Obszar działania to Bydgoszcz, Inowrocław oraz okolice obejmujące województwo kujawsko-pomorskie.
Jesteśmy Autoryzowanym Partnerem w zakresie sprzedaży i serwisu dla urządzeń Nashuatec (RICOH). Specjalizujemy się w dzierżawie, sprzedaży i serwisowaniu systemów cyfrowego kopiowania / drukowania / skanowania.
Proponujemy Państwu kompleksowe wsparcie w wyborze, dostawie i serwisowaniu sprzętu biurowego. Oferując usługi wsparcia technicznego bazujemy na własnym doświadczonym Dziale Serwisu z szybkim czasem reakcji na zgłoszenia.
Pomagamy w optymalnym doborze urządzeń drukujących do spodziewanych potrzeb środowiska pracy. Oferowany sprzęt dopasowujemy pod kątem funkcjonalności oraz pod względem optymalizacji kosztów eksploatacji.

Zapraszamy do współpracy!